Frivillig forberedende NLP Diplom (online)
Modul 1: 11 – 13 sept 2025 – kl 09-15 | Modul 2: 10 – 11 okt 2025 – kl 09-15 | Modul 3: 06 – 08 nov 2025 – kl 09-15 | Modul 4: online fordypning til NLP Teaching Practitioner (ekstra sertifisering)
Frivillig forberedende NLP Diplom (online)
Modul 1: 15 – 17 jan 2026 – kl 09-15 | Modul 2: 13 -14 feb 2026 – kl 09-15 | Modul 3: 12 – 14 mars 2026 – kl 09-15 | Modul 4: online fordypning til NLP Teaching Practitioner (ekstra sertifisering)
Varighet: 3-6 måneder avhengig når på året du starter dine studier
Oppbygging: 4 moduler og integrering mellom modulene i egen tid.
Opptakskrav: Lærerutdanning, praktisk-pedagogisk utdanning eller minimum 5 års dokumentert yrkespraksis innen undervisning
Sted: Online
Type: Utdanning
Fagorganisasjon: Utdanningen kvalifiserer for medlemskap og ansvarsforsikring i Norsk Forening for Coaching & NLP (NFCN).
EARLY BIRD – tilbud (frist 30.06) 30% kr 27300,- (normalpris kr 39000,-) (inkl. 2 sertifiseringer: NLP Practitioner & NLP Teaching Practitioner)
For deg som allerede er sertifisert NLP Practitioner: Påbygging med egen sertifisering til NLP Teaching Practitioner kr 15000,- (EUR 1285). Faktura kan sendes, eller du kan betale direkte via siden med kort, ta kontakt.
Er du den som vil gå «all in» så kan du melde deg på NLP Teaching Practitioner og NLP Teaching Master Practitioner med pakke-spesialtilbud kr 54600,- (Normalpris kr 78 000,-). Da følger du NLP Master Practitioner sammen med våre andre deltagere og får siden en ekstra sertifisering på toppen av dette.
Beløpet må betales i sin helhet innen 7 dager. Delbetaling kan skje via Svea finans: Søk her.
NLP for lærere og pedagoger – Sertifisert utdanning med 80 CPD-poeng
Ønsker du å styrke din pedagogiske praksis med verktøy for effektiv kommunikasjon, relasjonsbygging og klasseledelse? Dette kurset gir deg en internasjonalt anerkjent sertifisering som NLP Teaching Practitioner, med 80 CPD-poeng, og er spesielt utviklet for deg med lærerbakgrunn som ønsker å løfte din kompetanse til nye høyder.
Undervisning handler om mer enn fag
Som lærer er du mye mer enn en kunnskapsformidler. Du er relasjonsbygger, motivator, konflikthåndterer og rollemodell. Det som avgjør hvor godt elevene lærer, handler ikke bare om innholdet du presenterer – men hvordan du møter dem, hvordan du snakker med dem, og hvordan du leder klasserommet. Her kan NLP – Nevro Lingvistisk Programmering være et kraftfullt verktøy for deg som vil utvikle din pedagogiske trygghet, styrke kommunikasjonen og bygge bedre læringsmiljø.
UTDANNING
INTERNASJONAL SERTIFISERING/ AKKREDITERING
Nordic Coach & NLP Academy (NOCNA) har mottatt en formell og uavhengig CPD akkreditering, og er nå registrert leverandør ved CPD Standards Office i England. Alle deltakere ved dette kurset vil bli utstedt med et CPD sertifikat, som kan brukes i faglig sammenheng opp i mot arbeidsgiver eller fagorganisasjon. Denne utdanningen gir deg 80 CPD poeng.




Hva er NLP, og hvorfor er det relevant i skolen?
NLP handler om hvordan mennesker tenker, kommuniserer og skaper mening. Det gir praktiske verktøy for å forstå og påvirke både egne og andres tanke- og atferdsmønstre. I pedagogisk sammenheng kan NLP bidra til å gjøre læreren mer bevisst på hvordan språk, kroppsspråk og tilstand påvirker læring og samspill.
Gjennom enkle, men virkningsfulle teknikker kan lærere:
– forbedre klasseledelse og tydelighet
– skape trygghet og tillit i elevsamtaler
– håndtere uro og konflikt med mer ro
– tilpasse kommunikasjon til ulike elevers behov
– styrke egen selvledelse i en krevende hverdag
NLP er en metode som fokuserer på hvordan språk og tanke påvirker atferd og læring. I en pedagogisk kontekst gir NLP deg verktøy for å forstå og påvirke elevers læringsprosesser, motivasjon og relasjoner. Ved å integrere NLP i undervisningen kan du skape et mer inkluderende og effektivt læringsmiljø.

Hva lærer du?
Gjennom kurset/utdanningen vil du utvikle ferdigheter som:
- Effektiv og løsningsorientert kommunikasjon
- Bygging av tillitsfulle relasjoner med elever
- Skapelse av inspirerende og engasjerende undervisning
- Håndtering av utfordrende atferd med fleksibilitet
- Tilpasning til ulike læringsstiler
- Bruk av metaforer og historier som pedagogiske verktøy
- Stressmestring og opprettholdelse av en ressurssterk tilstand
- Hvordan du kan bruke NLP i praksis som lærer eller pedagog
Kursstruktur og gjennomføring
Kurset er delt inn i 4 moduler. 3 av dem gir deg grunnleggende innføring innenfor NLP, og egen sertifisering som NLP Practitioner. Undervisningen foregår online, med en kombinasjon av teori, praktiske øvelser og refleksjon. Du får tilgang til e-læringsplattformen med ressurser. Den siste modulen gir deg fordypning til NLP Teaching Practitioner med full fokus på NLP for lærere og pedagoger. Denne siste delen kan du ta helt i eget tempo digitalt.
Sertifisering og akkreditering
Etter fullført kurs mottar du 2 internasjonalt anerkjente sertifisering som: NLP Practitioner og som NLP Teaching Practitioner, akkreditert av CPD Standards Office i England. Dette gir deg 80 CPD-poeng, som kan benyttes i faglig sammenheng overfor arbeidsgiver eller fagorganisasjon. Utdanningen kvalifiserer for medlemskap i Norsk Forening for Coaching & NLP, NFCN med ansvarsforsikring. (www.nfcn.no).
Språk påvirker læring – og relasjon
Hvordan vi snakker til elevene, og til oss selv, har stor betydning for læringsmiljøet. NLP gir innsikt i hvordan små språklige justeringer kan gi stor effekt. For eksempel kan det være forskjell på å si «Du må skjerpe deg» og «Hva trenger du for å komme tilbake i fokus nå?». Det ene skaper motstand – det andre åpner for dialog.
Også indre dialog spiller en rolle. Lærere som jobber med NLP, blir ofte mer bevisste på egne tankemønstre: Hva sier jeg til meg selv når jeg møter motstand i klassen? Hvordan påvirker det hvordan jeg møter elevene? Å endre denne dialogen kan gi mer trygghet og energi – og bidra til en bedre tilstand i klasserommet.
Læreren som leder og medmenneske
NLP fremmer en coachende væremåte, der læreren stiller gode spørsmål, lytter aktivt og hjelper eleven til å reflektere over egen læring og atferd. Dette styrker elevens eierskap, og reduserer behovet for autoritær kontroll. Når elever føler seg sett, hørt og forstått – også når de gjør feil – øker tilliten og motivasjonen.
NLP tilbyr også teknikker for å håndtere egne følelser og stress. Det å kunne regulere seg selv i krevende situasjoner, og hente frem ro, klarhet og trygghet, er avgjørende for en lærer som skal være til stede for andre – dag etter dag.
NLP som støtte i profesjonell utvikling
Mange lærere som tar NLP-kurs rapporterer om økt mestring, tydeligere klasseledelse og bedre relasjoner med elever, foreldre og kolleger. De lærer hvordan de kan bruke språk og kropp bevisst, hvordan de kan forankre gode tilstander i seg selv – og hvordan de kan kommunisere med større presisjon og omtanke.
NLP er ikke en metode som erstatter pedagogikk, men et verktøy som støtter og forsterker lærerrollen, og som passer godt sammen med prinsipper for relasjonsledelse, traumebevisst praksis og inkluderende skole.
Læring starter med kontakt
Å undervise handler først og fremst om relasjon. Når læreren er trygg i seg selv og bevisst på hvordan han eller hun kommuniserer, blir det lettere å nå frem – også til dem som utfordrer mest. NLP gir verktøy til å styrke denne kontakten, med både elever og en selv. For når læreren vokser, vokser også elevene.
Se hva våre studenter sier.
“Dette er garantert noe for norsk skole! Jeg har brukt NLP i skolen og tilbakemeldingene fra elevene er helt tydelig.”
— Alfhild Grunnan, lærer, Aurskog Skole
“Innhold og struktur på utdanningen har for meg vært helt optimalt. Dette er noe for alle lærere uansett tidligere kompetanse og erfaring. Med min pedagogisk bakgrunn vil jeg si at jeg er meget fornøyd både med planlegging, struktur og undervisning. Kan ikke finne forbedringspunkter – et topp opplegg. “
— Svein Kaurin, adjunkt
“Lærerikt, utfordrende, klargjørende og et kompetent team som utfyller hverandre.“
— Svein Kaurin, adjunkt
“Noe for fremtidens skoler. Meget bra.“
— Bjørn Vagstein, adjunkt
“Som lærer med flere tiårs bakgrunn i skoleverket ble jeg veldig overrasket over at jeg ikke kunne noe av dette fra før. En ny verden åpnet opp for meg når jeg begynte å studere NLP. Dette er noe som alle lærere burde kunne.“
— Monica S. Iversen
“Jeg er imponert og jeg gratulerer teamet. Mine gjentatte besøk til The Paradigm Academy har visst meg at kompetansenivået er meget høyt. “
— Dr. John Grinder, co-creator of NLP